Life Goes On - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Daphne Gehrels - WaarBenJij.nu Life Goes On - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Daphne Gehrels - WaarBenJij.nu

Life Goes On

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

02 Mei 2008 | Belize, San Ignacio

Vorige week dinsdag ben ik teruggekomen uit Cuba en donderdag had ik alweer afgesproken om Genevieve (een van de andere studentes) op te halen in Spanish Lookout en daar ook een nachtje te blijven slapen. Genevieve heeft als onderwerp het onderwijs bij de Mennonieten (je weet wel, die soort Amish-wij-geloven-dat-vroeger-alles-beter-was-en-daarom-doen-we-alsof-de-tijd-de-afgelopen-300-jaar-heeft-stilgestaan-community) en omdat in Spanish Lookout (ongeveer een uur rijden buiten San Ignacio) heel veel Mennonieten wonen is ze daar bijna twee weken gaan logeren bij de moeder van een kennis van onze thesisbegeleider. Ik vind het nog steeds fascinerende mensen en daarom leek het me wel leuk er ook een nachtje door te brengen. We hebben die middag een aantal mensen leren kennen die Genevieve had ontmoet, waaronder de familie Hein met 4 dochters die allemaal even aardig waren. We hebben daar een hele tijd gezeten en de meiden (van 25, 23, 21 en 19) wilden echt alles weten over ons. Het punt is dat je soms gewoon niet weet wat je allemaal wel kan zeggen en wat niet. De dingen die wij namelijk gewoon vinden zijn komen voor hun echt uit een andere (onmogelijke) wereld, zoals bijvoorbeeld je vriendje zoenen voor je getrouwd bent, zelf kiezen welke kleren je aantrekt, de wereld bereizen voor je studie en de hele avond dansen op R&B muziek. Die avond waren we uitgenodigd om een bijbelklas bij te wonen en het onderwerp van die avond was welke voordelen het heeft voor een vogeltje om in een kooitje te zitten in plaats van vrij rond te vliegen in de grote boze buitenwereld. Waar dat op sloeg kun je zelf wel bedenken neem ik aan…

Na deze zeer interessante ervaring vond vooral Genevieve het echt hoog tijd zich weer eens op te maken, een kort rokje aan te trekken en een biertje te gaan drinken in Faya Wata (wat onderhand onze stamkroeg aan het worden is hier, aangezien er ook niet veel alternatieven zijn). Zaterdag zijn er twee vrienden van Ronald gearriveerd (Rijk en Roger) en toen ontstond het idee om zondag een barbecue te houden op een eilandje in de rivier hier in de buurt. Je kunt het eilandje alleen bereiken door door de rivier te waden en we hebben alle boodschappen meegenomen. Een barbecue was daar aanwezig en na een middagje zwemmen en drankjes hebben we de barbecue aangestoken en een kampvuur gemaakt. Het is echt een fantastische dag geworden, op een plek die eigenlijk alleen maar beschreven kan worden als een paradijs. Lekker eten, leuke mensen, drankjes erbij, we waren het er met zijn allen al snel over eens dat het leven een stuk slechter kon!

Maandag was het alweer tijd voor mijn volgende trip, want Genevieve en ik zouden naar Guatemala gaan om Tikal (grote Maya-site) en Flores (een liefelijk stadje midden in een meer) te bezoeken. Rijk en Roger hadden ook het plan om daar al heen gegaan dus zijn we met zijn vieren op pad gegaan. Het hostel dat ons in Flores was aangeraden bleek ook echt een fantastische plek te zijn, met een Nederlandse eigenaar. Die vent bleek een aantal jaren terug in Guatemala aan het rondreizen te zijn geweest toen hij besloot dat hij gewoon niet meer terug wilde naar Nederland. Hij werd als snel verliefd op een meisje uit Flores en samen besloten ze een hostel te beginnen. Weer een van de vele ‘All you need is love – Robert ten Brink materiaal verhalen’ die je toch heel vaak tegenkomt als je veel op reis bent… Tikal was ook heel erg indrukwekkend. We zijn die ochtend om 2.30u op gestaan (nee serieus, om 2.30u in de *&^% ochtend…) om de zogehete ‘Sunrise tour’ te doen. Dat houdt in dat je voor zonsopgang bij de tempels aankomt en vanaf de hoogste tempel de zon ziet opgaan en de jungle ziet en vooral hoort ontwaken. Ondanks de bewolking was het toch prachtig! We hebben toekans voorbij zien vliegen, Howler monkeys gezien (hun roep klinkt alsof er een dinosaurus staat te gapen), papagaaien, Spider monkeys, kolibries, racoons, kalkoenen, termieten, tarantulas, schorpioenen en oh ja, een hoop tempels natuurlijk. Impressive!!

Ondertussen ben ik alweer thuis en wordt het weer eens tijd naar mijn onderzoek te gaan kijken. De tijd gaat nog steeds ontzettend snel hier, en er is nog zoveel dat ik wil doen en zien, en om mezelf wat meer tijd te geven heb ik besloten gewoon wat langer te blijven. Mijn ticket terug staat nu op 22 juli, ik kom aan op woensdagochtend 23 juli. 24 juli wordt ik namelijk 22 en het leek me leuk om dan een soort welkom-thuis/verjaardagsfeestje te vieren. Bij deze zijn jullie dus alvast allemaal uitgenodigd!

Dikke kus, Daphne

  • 02 Mei 2008 - 18:55

    Eline & Leo:

    Lieve Daphne,
    Weer een super verhaal! Eline (die nu bij mij is :-)) en ik zijn er over eens dat wij toch erg blij zijn dat wij niet in een kooitje zitten en lekker in de boze buitenwereld rondvliegen!! ;-) Vlieg jij ook maar lekker rond daar! -x-

  • 02 Mei 2008 - 18:57

    Ada Gehrels:

    Hoi Daphne,
    Wat een leven heb jij.Je geniet ervan dat lees ik wel. Margriet is 19 april getrouwd met Bas Fellinger. Het was een geweldige dag en ik was getuige.
    Zo dat weet je ook weer.
    Take care
    Liefs ada.

  • 02 Mei 2008 - 22:59

    Saranne:

    Ha Lieve Zus,

    Wat een verhalen! Hier gaat het leven ook gewoon door.
    Zeer veel gefeest met Koninginne nacht & dag in Eindhoven.. ;-)

    Toch wel lekker om weer thuis te zijn, maar het begint wel weer te kriebelen als ik jouw foto's zie..

    Stuur je die van 'ons' snel toe??

    Heb al een mooi album gekocht en wil die compleet maken!

    Denk aan je..
    Kus je Zus

    ps Ada, gefeliciteerd met Margriet!

  • 03 Mei 2008 - 12:54

    Tedje:

    Hee Lieve, lieve Daphne,

    Je hebt weer een mooi stukje geschreven, echt superleuk om te lezen :). Ik ben er op 23 juli; dat begrijp je!! Met ballonnen, toeters en bellen.. kan niet wachten. Veel plezier nog met al die leuke dingen daar!

    Kus, Tedje

    P.s. Hier begint warempel de zon door de breken! Lekker..

  • 04 Mei 2008 - 21:40

    Mama:

    hoi lieverd, ik ben weer thuis en op de hoogte...het is nu erg laat maar ik mail zo gauw mogelijk. Wat schrijf je toch leuk en onderhoudend. Alles is prima hier en het weer is geweldig. Eva heeft 2 dagen langer gezeild dan wij en komt morgen terug van H2 uit Heerde. Bedankt voor de berichten en de foto's, kus mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Afstudeer onderzoek naar een politieke partij in Belize

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 16945

Voorgaande reizen:

22 Februari 2008 - 23 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: